Hvordan forberede seg til messe? Vi har listet opp noen ting som kan hjelpe deg på veien:
En viktig del med å lykkes med markedsføringen er å finne rett publikum.
En avgjørende faktor for å få sukkess på messe er å finne riktig tilnærming til den aktuelle hendelsen. Vi kan si det er ofte to forskjellige” typer” messer, vertikale og horisontale messer. Vertikale messer samler mange forskjellige typer deltakere knyttet til en svært spesifikk bransje. Ofte er deltakere og utstillere fra ulike deler av “næringskjeden” involvert. Både produsenter, forhandlere, grossister logistikk og kunder. Horisontale messer er mer fokusert på en del av verdikjeden, for eksempel, bare produsenter.
Delegere ansvar
Når man skal forberede seg til messe på messe og har i tillegg ansvar for den daglige driften, kan det være fristende å sjonglere mellom driften av kontoret og ansvaret for messen – ikke gjør det!
I stedet for å prøve å balansere disse to oppgavene, deleger kontorarbeidet pålitelig ansatt. Da kan du heller forberede deg til suksess på messe. Hvis det er mange mennesker involvert, bruk litt tid på å gjennomgå hver enkelt persons ansvar. En god strategi kan være å inkludere folk med ulike styrker og funksjoner.
For eksempel kan du gi en salgsjobb, som det å snakke med potensielle kunder, til en fra kundeservice. Kanskje gir de kunden en kaffe eller annet underveis?
Enten du er på messe for å bygge merkevaren din eller få nye kunder, er det viktig at personell som er involvert kan gi 100%. Da er det viktig at messepersonalet slipper å bekymre seg for sine vanlige arbeidsoppgaver. Dette er viktig for å maksimere resultatet og få suksess på messe.
Sjekk det
Som du sikkert skjønner er det ikke bare-bare å dra på messe. Et god tips er å lage en sjekkliste. Denne kan du bruke både før og under messen. Sjekklisten hjelper deg å holde orden på de små tingene man ofte glemmer eller ikke har tenkt på.
Hvordan forberede seg til messe
For å få maksimalt ut av strategien din, er det viktig å sette seg inn i hvor det er lurt å plassere seg på en messe. Er det mange eller få personer på stedet? Er det naturlig lys eller spotlights som lyser opp? Er det en kafé eller toaletter i nærheten? Kanskje er det smart å ha noen ekstra søppelkurver ved bordet? Eller ha noe å dele ut til de i køen? Hvis du har konkurrenter med sterk merkevare, og du vet at du har et bedre tilbud, kan det være smart å plassere deg i nærheten. Da vet du at folk som ser etter samme type tjenester kommer nær og jobben din vil være å fange dem opp.
Design av roll-up
Å designe roll-ups er vanskelig, men er viktig for å få oppmerksomhet. Å designe den perfekte messeplassen tar tid, så det kan være lurt å starte mange måneder før slik at du ikke ankommer med svetteperler i pannen, spesielt hvis det er din første gang på messe. Denne artikkelen identifiserer viktige aspekter ved utformingen av en perfekt roll-up.