Å delta på messe kan være svært lønnsomt. Det kan plante mange nye frø og skape bevissthet rundt din merkevare.
Å delta på en messe koster ofte mye penger og du konkurrerer med hundrevis av andre selskap. Du må derfor ha noe som gjør at firmaet ditt skiller seg ut og engasjerer over tid. Blikkfanget starter selvfølgelig med utformingen på stativet, og det skal fange oppmerksomheten til de som passerer.
Når den besøkende har gått opp til standet ditt, er det viktig at de besøkende blir involvert og tilbringer god tid hos deg – jo mer tid du får med en objektet, desto større mulighet er det å konvertere dem fra besøkende til kunder.
Ved å markedsføre konkurransen eller arrangementet før messen, kan du lage en “buzz” og skape en opplevelse av noe spesielt for de som ramler innom. Folk tiltrekkes større folkemengder og er redd for å gå glipp av noe. En overfylt restaurant eller en tom restaurant, hvilken velger du?
Her er en liste over korte konkurranser som har til hensikt å øke engasjementet til messen og dermed tiltrekke publikum:
1. Hvor mange baller er det i glasset?
Vi starter med denne klassiske gjette konkurransen, som er en klassiker av en hensikt; du giri folk et spørsmål mot at de gir fra seg navn, e-postadresse etc. for å vinne noen spennende premier. Kanskje noe leverer? Den smarteste her, er å få kundene til å skrive inn tallene digitalt. Denne listen kan da brukes til digital markedsføring.
2. Hjulet
En annen ide kan være å skape et enkelt spinnhjul, hvor du selvfølgelig vinner premier. For å delta i lotteriet må du f.eks svare på spørsmål om selskapet. På denne måten må besøkende bruke mer tid på messen. Deretter er det gode muligheter for å skape nettverk, booke møter og dermed skape større engasjement for merkevaren.
3. Balansér en mynt eller kast en pil
Dette er en enkel konkurranse som bare krever litt vann og en bolle. Her bør du prøve å balansere en mynt eller lignende på en frukt eller noe av produktene dine. Lag en synlig ledergruppe og be om e-postadresser hvis noen er en vinner. Et klassisk dartbord kan fungere på samme måte. Hvor du må kaste pilene og prøve å få en god score for å vinne den fantastiske prisen.
4. Hvor gammel er du?
Dette er en lur konkurranse som kan markedsføres før arrangementet. Du kan dele bildet på sosiale medier og få deltakere til å gjette personens alder. For å delta må de komme til standet og fylle ut kontaktopplysninger. Svaret og vinneren kan selvsagt presenteres på sosiale medier.
5. #Selfie
En annen lur løsning er å skape et eget bord hvor deltakere må ta en selfie og laste opp på sosiale medier med en bestemt #, og få noe i bytte for arbeidet. Den beste selfien får en ekstra premie, men den store gevinsten her er at bildene kan distribueres i sosiale medier. Dette kan øke merkevaren din eller merkevarebevissthet og skape et avslappet forhold til merkevaren din.
6. Skriv et slagord for virksomheten din
Dette er et triks som kan få folk til å tenke og faktisk sette seg inn i merkevaren din – dette er perfekt motivasjon. Selskapet sender ut informasjon til alle deltakere der selskapets verdier er tydelig beskrevet uten at det blir for å “selge”.