Mange bedrifter vil gjerne sende noen til en messe bare fordi de mener det er viktig å ha en tilstedeværelse. Ikke alle innser hvor viktig det er å sende riktig person. Det er viktig å ha en gjennomtenkt strategi rundt denne bemanningen – det er disse menneskene dine nye prospekter vil assosiere med din merkevare.
Les også: 6 effektive metoder for å følge opp prospekter etter standsalg, konferanser eller varemesser
Det er fort gjort å bare sende de mest presentable ansatte. Man vil jo gjøre et godt inntrykk. Dette kan føre til at noen som virkelig vet hva de snakker om blir forbigått til fordel for noen som kler seg godt og er flink til å snakke for seg. Dette er også viktig, men om de ikke er representative for din bedrift er det ikke sikkert det er det rette valget.
Her er våre beste tips til hvordan du kan forberede selgere før dere drar på messe
Tips #1: Send dine beste medarbeidere
Hvem er det i din bedrift som virkelig er best i jobben sin? Hvem er det som er i fronten i deres fagfelt? Hvem er mest entusiastisk?
Det er ikke sikkert dette er den mest populære medarbeideren, men dette er egenskaper du ser etter når du skal sende noen på messe. Det er veldig synlig når noen brenner for det de holder på med – og det er smittsomt.
Tips #2: Send dem som er motivert
Du har helt sikkert noen i bedriften som er helt uvurderlig og som alltid får jobben gjort. Kanskje er hun eller han av den stille sorten som liker å gjøre arbeidet sitt i fred? Det er ikke alle som liker å prate med fremmede mennesker. Å stå på stand eller selge på en messe passer definitivt ikke for alle.
Når jeg under forrige punkt spør hvem som virkelig er best i jobben sin er det ikke alltid gitt at denne personen vil gjøre det bra i en slik setting. Om du i tillegg sender noen som er veldig utadvendt og entusiastisk kan det være en enestående kombinasjon, men å sende noen som trives best i eget selskap alene på et arrangement går sjeldent bra.
Aller helst vil du sende noen som melder seg frivillig slik at du får motiverte kandidater.
Tips #3: Prioriter grundig opplæring i forkant
Samme hvor dyktige medarbeidere du har, så er det ingen som kan alt. Derfor er det en god idé med gode forberedelser før du sender noen på messe. Om du har bør du gi dem litt materiale å lese på. Deretter tar dere en uformell prat rundt forventninger og mål for aktiviteten. På den måten kan du gi klare instrukser om hvordan du ønsker bedriften skal fremstå for best mulig å nå målene.
Er du heldig har du valgt en representant som har enkelt for å absorbere informasjon, så går opplæringen raskt. Husk at de ikke trenger å vite hver eneste lille detalj. Det holder at de kan gi prospektet et helhetsinntrykk av hva bedriften kan tilby.
Tips #4: Send de mest rutinerte
Om noe fungerer godt kan det ikke gjentas for ofte. Det har du sikkert erfart i markedsføring og salg. Det å følge rutiner som fungerer gjør deg mer effektiv, samtidig som du sparer både tid og penger. Det er bare når rutinene ikke fungerer optimalt du trenger å endre dem. Om noen gjorde en god jobb på messe i fjor bør de absolutt være helt fremst i køen når du skal velge årets representant.
Lykke til!