Perfekt roll-up på 5 enkle steg

 

 

Noe av det viktigste du gjør er å fange dine kunders oppmerksomhet.

Om du er på en varemesse, på et kjøpesenter eller tilsvarende er konkurransen hard, det er jo så mye å se på! En roll-up er en portabel og effektiv måte å sørge for at publikummet ser budskapet ditt. Her har du en god mulighet til å raskt lære målgruppen din ett og annet om din merkevare og bedrift.

Rett design, stil og fargebruk er essensielt for å sørge for at banneret ditt er iøynefallende og informativt nok til å effektivt få frem ditt budskap.

1. Gjør et inntrykk

Som en del av markedsføringen din er det viktig at rollupen er profesjonell og presis. Gjør logoen godt synlig, og plasser hovedbudskapet i øyehøyde. Uansett om du uttrykker deg med ord, bilder eller tegninger må budskapet være så tydelig at det raskt oppfattes fra avstand.

Et fengende slagord og/eller en god illustrasjon er essensielt. Om roll-upen ikke gjør et raskt inntrykk hos de som går forbi har du forspilt en mulighet til å engasjere publikummet.

2. Gjør det leselig

Selv om roll-upen har et vertikalt format er det veldig viktig å tenke på lesbarhet når den utformes. Tekst leses ovenfra og nedover, fra venstre til høyre. Unntak kan selvfølgelig gjøres her om budskapet er ett enkelt ord (som f.eks. «kampanje»). Da kan det være hensiktsmessig å rotere teksten 90 grader for å få gjørt budskapet så stort og tydelig som mulig.

Lag et design som har et enkelt uttrykk uten alt for mye informasjon. Det er ingen som har tid til å stoppe opp og lese igjennom en lang tekst. Du vil jo at de skal få med seg budskapet selv om de bare ser det i øyekroken på vei forbi. Et tydelig, uthevet budskap er både effektivt og engasjerende. Detaljinformasjon kan du spare til brosjyrer eller flyere du deler ut når du har fått kundens oppmerksomhet.

3. Profesjonell kvalitet på både budskap og utstyr

For å kunne representere deg og din bedrift på best mulig måte er det viktig at markedsmaterialet ditt holder en kvalitet du kan være stolt av. Dårlig oppløsning og svake farger gir ikke et godt inntrykk, så sørg for at du bruker en leverandør som kan forsikre deg om at utstyret holder mål.

Designet blir ikke bedre enn materialet som brukes – så sørg alltid for å levere gode nok bilder. Jeg vil anbefale at all grafikk holder minst 120 DPI i full størrelse. Om du er i tvil bør du spørre produsenten din, så er du sikker.

Velg sterke farger som enten står i kontrast til, eller komplimenterer fargene i logoen din. Stor kontrast mellom fargene på tekst og bakgrunn sikrer god lesbarhet selv fra lenger avstand.

4. De viktige detaljene

Kontaktinformasjon og webadressen din er en viktig del av budskapet. Dette er ekstra viktig på messer! Det er ikke alle som har tid til å prate med deg, og du har heller ikke tid til å prate med alle. Gi prospektene dine en mulighet til å innhente kontaktinformasjonen selv, så kan de kontakte deg i ro og mak når de har tid til å fokusere på hva du har å tilby.

Webadresse, e-postadresse og telefonnummer bør prioriteres, men vis også at du er tilgjengelig i sosiale medier, så forbipasserende kan legge deg til som kontakt der og da.

Mange plasserer kontaktinformasjonen langt ned på banneret. Vurder en plassering lenger opp, så det er synlig i folkemengden.

5. Hent inspirasjon

Når du designer en roll-up er det mange faktorer å ta hensyn til, og det kan være vanskelig å bestemme seg. Det er heldigvis ingen som sier at du trenger å finne opp hjulet på nytt! Se på hva andre gjør, og hent inspirasjon fra markedsutstyr som vekker din interesse. Hvilken farge bruker de, hvor stor er grafikken og hvilket budskap ble presentert?

Med inspirasjon fra andre blir det lettere å fortelle designeren hva du ønsker, som igjen vil føre til at resultatet blir nærmere sånn du vil ha det. Bedre resultat på kortere tid.

Hva mer kan man ønske seg?